Umani group breidt uit naar Nederland

Het is nog niet zo gek lang geleden dat Joël Stockmans als directeur van Unizo de belangen behartigde van de Limburgse ondernemers. Vandaag geeft hij met zijn hr-dienstengroep Umani zelf werk aan zo’n 2.600 mensen. “Volume creëren en slim automatiseren is de enige manier om in onze sector iets te verdienen. En tegelijk moet je met elke medewerker omgaan op mensenmaat. Die combinatie is dé grote uitdaging”, zegt hij tijdens een lang gesprek op het schitterende terras van Hotel-Restaurant Mardaga in As.

 

Joël Stockmans ging met zijn diploma TEW op zak solliciteren bij zelfstandigenorganisatie NCMV, wat nu Unizo Limburg is. “Ik had als specialisatie gekozen voor strategische marketing in kmo’s, dus kon ik meteen de leerstof in de praktijk brengen”, blikt hij terug. “Niet veel later werd ik gevraagd om vorm te geven aan Bouwunie Limburg, de overkoepelende structuur van vakverenigingen in de bouwsector, die onder de vleugels van Unizo opereert. Gezien er heel veel werk aan de winkel was, kon ik me daar volledig uitleven. Het professionaliseren van de sectorwerking gaf me veel voldoening. Ik blik met veel goede herinneringen terug op die periode.” Maar toen Unizo-directeur Frank Vols naar Sofim vertrok, kwam voorzitter Ludo Beulen bij Stockmans aankloppen om de rol over te nemen. “Als directeur van Unizo Limburg heb ik heel veel mensen leren kennen, zowel binnen als buiten de organisatie”, zegt hij. “Boeiend, gevarieerd en leerrijk, niet in het minst om te weten wat het inhield om een grote entiteit aan te sturen. Na vier jaar kwam Karel Van Eetvelt vragen of ik naar Unizo in Brussel wou verhuizen om samen een change-traject voor de nationale structuur uit te werken. En opnieuw wist ik zo mijn horizon te verbreden.”

Voorgerecht: Vitello tonato van het huis, met kortgegaarde tonijn, kalfsvlees, zuurtjes, tomaat en kappertjes. Als wijn: een Donnafugata Sur Sur uit Sicilië.

“Het begon toen al wel te kriebelen om in plaats van altijd aan de zijlijn te staan, het veld van de bedrijfswereld op te stappen”, bekent Joël Stockmans. “Toen Eric Martens in 2015 voorstelde om CEO te worden van de Flexpoint-groep, heb ik dan ook niet getwijfeld. Het was een geweldige kans, op het juiste moment. Eric heeft zelf direct een stapje opzij gezet en zijn bureau vrijgemaakt voor een externe CEO. Dat was knap van hem. Zo kreeg ik meteen het stuur in handen van een organisatie op volle snelheid. De economie draaide prima, onze groep deed het goed… Fijn om zo te kunnen werken.” Maar het succes bleef niet onder de radar, en nadat eerst de afdeling voor dienstencheques Clixxs werd verkocht aan Trixxo (Luc Jeurissen) volgde niet veel later de overname van de uitzendactiviteiten door SD Worx. “Een uniek aanbod dat Eric niet kon weigeren”, aldus Stockmans. “Maar ik vond het wel bijzonder jammer. Ik voelde me in mijn sas bij het familiale Flexpoint en had geen zin om opnieuw in een mastodont terecht te komen. Het stond dus al vrij snel vast dat ik niet mee de overstap zou maken naar de overnemer…”